Direktlänk till inlägg 21 april 2008

Är du radikal nog för att inte störa dig på detta?

Av Asperger - 21 april 2008 01:34

Som feminist har jag kombatterat normaliteten med bensinindränkt frenesi. Samtidigt har jag parallellt med detta haft en intensiv längtan efter att vara en del av samma normalitet. Jag undrar om många andra som bekämpar normaliteten har samma längtan, även om de inte har samma skäl som jag har, dvs bristande förmåga till normalitet på grund av asperger?


Det politiskt korrekta i dagens samhälle är att bekämpa normaliteten. Vi lever i den postmoderna eran då alla skapar sitt eget öde och är sin egen herre. Om man ska vara lite elak kan man säga att det normala i dagens samhälle är att bekämpa rigida åsikter om vad som är normalt. Och de som bekämpar dessa rigida åsikter om normaliteten, är själva tämligen rigida i sina egna uppfattningar. Tro mig, jag har stått där med de andra på de liberala såväl som på de feministiska barrikaderna, så jag vet.


De som inte vill ge upp sin rigida uppfattning om vad som är normalt, anses idag inte vara normala, av de som bekämpar normaliteten. Bland annat därför ska de bekämpas. Nä, naturligtvis uttrycker man det inte så, men det är så man gör och säger om än i omskrivningar. Som en betraktare av den sociala flockmentaliteten förundras jag ibland över hur socialiteten kan förblinda folk för så uppenbara faktum. Och samtidigt längtar jag efter att vara en sån där normal flockmedlem. Jag har inte förmått bli en del i helheten hur mycket jag än kämpat för det, och jag vet ärligt talat inte om jag ska vara glad eller ledsen för det.


När jag läste psykologi fick jag lära mig en intressant sak: tydligen fattas beslut som en summa av självuppfattning + omgivningens förväntningar. Därefter konstruerar hjärnan ett motiv för det fattade beslutet, som ibland och ibland inte stämmer överens med den verkliga orsaken till beslutet. Sett ur det perspektivet blir normalitetsbekämparna rätt intressanta att studera, mig själv inklusive antar jag. Vad är det för behov som uppfylls - socialt, känslomässigt, värderingsmässigt och psykologiskt - när nynormala bekämpar de gammalnormala?


Vad jag är lite rädd för är om det eventuellt finns mängder av andra människor liksom jag, som av olika orsaker inte känner att de passar in, som med detta undermedvetna motiv vill ta kål på en viss normalitet till förmån för en annan, där de själva kan passera som normala. Och ännu oroligare blir jag om dessa människor i så fall får politisk makt. Ingen ska ha makt med det underliggande motivet. Ingen.


Jag är fortfarande feminist. Men jag stör mig alltmer på att den där fårmentaliteten letat sig in även i jämställdhetskamper av olika slag. De som själva anser sig vara de mest radikala är inte längre speciellt radikala i mina ögon, nu när jag satt mig ner ett tag för att fundera över saken. Och det gäller givetvis inte bara kampen för lika rättigheter mellan könen, utan även andra icke namngivna jämställdhetskamper som både är mig varma om hjärtat samtidigt som de börjar kännas som en sten i skon.

- Går det inte att förbli radikal? undrar jag stilla...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Asperger - 17 april 2008 00:57

Det här med att göra flera saker samtidigt har aldrig varit min grej.  Och nu talar jag inte om att tugga tuggummi samtidigt som jag promenerar.   Att tänka samtidigt som jag känner, eller känna samtidigt som jag tänker - om man nu ska göra någon dis...

Av Asperger - 4 april 2008 18:01

Ganska få människor tycker att det är roligt att städa. Denna stora kategori människor tillhör även jag, men om detta vore det enda hindret för en välstädad lägenhet skulle det skina blankt här hemma. Men det gör det sannerligen inte.   Jag blänger j...

Av Asperger - 29 mars 2008 20:17

Köpa bil står på listan över saker att göra (ja, jag har en lista). Citroên, Hyundai, Saab...alla har de en sak gemensamt: Säljarna hatar mig.   Det är en speciell talang som jag har. Säljare har som funktion att spela på en mix av kaskader av social...

Av Asperger - 27 mars 2008 18:40

...och jag måste fundera på vad som är värt att skriva om idag. Jag återkommer om detta imorgon :)...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards